Monday, November 27, 2006

Curb Your Enthusiasm About Friends

نه که این روزها تب سریال فرندز در وبلاگ‌ها بالا گرفته و طرفدار زیادی پیدا کرده و نه که من از رو تجربه فرندز‌بینی سالها پیش خودم فکر می‌کنم که بعد از یه مدت دیدنش، شخصیت‌هاش عادی می‌شن و به خاطر عمق یک سانتی‌شون و شدیدن قابل پیش‌بینی بودنشون، جک‌هاشون تکراری می‌شه و اصولن هر ببینده فرندز بعد از دیدن یکی دو فصل، خودش می‌تونه یه پا نویسنده‌ش بشه و نه که کانال 1 چندتا سریال خوب رو شروع کرده پخش کردن، یک دفعه حس خود-راهنما-بینی‌ من گل کرد و می‌خوام چندتا از این سریال‌ها رو جهت رفاه خوانندگان این وبلاگ و ارتقا فرهنگ سریال‌‌‌‌‌‌‌ـآمریکایی‌‌ـبینی معرفی کنم که شاید خدمتی به خلق سیت‌کام-بین کرده باشم:

1) Seinfled: یک سیت-‌کام بقول خودش درباره هیچ (a show about nothing) که یه کمدی موقعیت محشره. چهارتا کارکتر اصلی داره که در موقعیت‌های خنده‌دار و بشدت احمقانه‌ای گیر می‌کنند و راه‌حل‌های "همینه"ای ارائه می‌دن. چندین کارکتر جانبی هم داره که عمق شخصیتی هر‌کدومشون به همه آدمهای فرندز می‌ارزه. یه چند اپیزود طول می‌کشه تا بفهمین چی به چیه. ولی طنزش حرف نداره. فرهنگ امریکایی و وقایع مختلف روز رو به مسخره می‌گیره و کلی هم شادتون می‌کنه و کم هم پیش نمی‌آد که از خنده اشک از چشماتون جاری نشه. 10 سالی هم بود که اجرا می‌شد و از بس محبوب بود، سالهای آخر هر هنرپیشه‌ اصلی‌ش برای هر قطعه 1 میلیون دلار دستمزد می‌گرفت (فرندزی‌ها هم البته بعدها به همین نرخ رسیدن). خلاقیت نویسنده‌هاش در ایجاد کردن موقعیت‌های کمدی مثال زدنیه.

2) Curb Your Enthusiasm: لری دیوید نویسنده ساینفلد این سریال مستندگونه رو از زندگی خودش درست کرده. یه کمدی خیلی متفاوت که آدمها حرف هایی رو که تو ذهنشونه می‌زنن و از مودب بودن ظاهری و رعایت کردن حال همدیگه خبری نیست. خیلی جاها دوربین رو دسته و از نمایشنامه نوشته شده و اسکریپت و این چیزها خبری نیست. برای همین یه کمدی بشدت متفاوت و کمی تیره‌س که از هنرپیشه های واقعی هالیوود هم در نقش خودشون استفاده می‌کنه. اگه از خنده‌های تماشاگران سیت‌کام در حین ضبط و فضاهای بسته و آپارتمانهای یکطرفه و دکورهای توی استودیو خوشتون نمی‌آد یا فکر می‌کنین همه این شوها شبیه هم و مصنوعی هستن، این یکی شاید جذبتون بکنه.

3) ْسوپرانوز: یه سریال جدی در مورد یک خانواده مافیا در نیوجرسی امریکا. اما این سریال بشدت با پدرخوانده و امثالهم فرق می‌کنه. خانواده و آدمهای سریال بغیر از مافیا بودن مشکلاتی مشابه مشکلات دیگران دارند و روابط خانوادگی و دوستی و کاری رو خیلی واقعی نشون می‌ده. بیشتر لذتی که من شخصن از این سریال بردم ( و می‌برم) اینکه که تونی شخصیت اصلی که رئیس مافیا هم هست، بر حسب غریزه از روشهای مدیریتی مدرن استفاده می‌کنه و از نحوه رفتارش می‌شه نقاط قوت و ضعف یک مدیر رو بخوبی دید و ازش کلی یاد گرفت!

خلاصه اگه Channel One رو بدون پارازیت می‌گیرین، این سه تا رو از دست ندین که شاید عاقبت به‌خیر بشین.

 . 
Comments
من فکر نمی کنم انقدر پیر باشیدا دارم صرفا به عنوان دایرةالمعارف سریال امریکایی رجوع می کنم بهتون .. ما یه استاد جامعه شناسی گول تقریبا پیر دوست داشتنی داشتیم که یه بند می خواست یه قسمت از
Honey Mooners
رو (که انگار یه سریال کمدی موقعیت امریکایی اواسط دهه ی پنجاهه )به خوردمون بده .. اما قسمت نشد .. یه وقتاییم یهو یاد یه تیکه هاییش می افتاد و چون قابل تعریف نبود یا حوصله نداشت خودش با خودش می خندید

خلاصه می خواستم ببینم شما اطلاعات بیشتری دارید یا مثلا علاوه بر بالا بردن سطح فرهنگی خدمات بیشتری مثل تاریخچه و آرشیو هم ارائه می دید یا نه

اتفاقا بامزگی فرندز به همینه که می تونی حدس بزنی چی میگن و چی می شه و ذوق کنی
یه عامل خوشحال کننده ش هم اینه که این شخصیت های با عمق یک سانتش شدیدا شبیه آدمای دورو برمونن و عادی شدنشونم اصلا بد نیست چون فکر می کنی دوستای واقعیتن
مخصوصا برای آدم حقیقی گریزی مثل من که آدمای توی صفحه ی جادو جایگزین فک و فامیل و دوستام می شن
تازه من هی فکر می کنم ممکنه توی سی سالگیم هم انقدر تعطیل باشم مثلا و خوشحال می شم که حتما هم قرار نیست سی سالگی جدی ای داشته باشم

Anonymous Anonymous | 11:50 PM | Link   

Those 4 girls teach you alot about the different types of American girls!! All of those four shows are awesome.

Blogger Ali | 1:18 AM | Link   

Exactly ! mere truth. specially about "being predictable"
I think watching "friends" in Iran to a large extent is a fad & to be honest a kitsch fad. friends never will become a cult while there are lotsa good stuff out there:
the Simpsons
Frasier
M.A.S.H
Seinfeld
South Park
those british black comedy series ...

Anonymous Anonymous | 5:29 AM | Link   

mbc4 ham pakhsh mikone hamashun ro !
vali man 1 pishnahade behtar daram
ke mtv ro negah koni
pimp my ride
date my mom
dismiss
roomraider
inha haiajanesh bishtare
be khosus making the band!

Anonymous Anonymous | 10:10 AM | Link   

خوب عرض شود که:

1) یرماجان شرمنده، اسپن لایف من دیگه به هانی مونرز و روزهای زندگی و اینها نمی رسه متاسفانه. حتی اسمشم نشنیده بودم. بعد اگه آرشیوی بخواهی ساینفلد رو تقریبا کامل بلدم. کمی سیمپسونز و ...و همین. ولی خب من اصولن آدم سریال بینی نیستم.
بعد هم اشتباه نشه. من خودم فرندز که همون اولش که شروع شد به پخش شدن هر پنج شنبه ها می دیدمش. الان هم هر از گاهی که از جلو تلویزیون رد می‌شم و پخش می‌شه می بینم. دیدنش و دوست ئاشتنش که بد نیست. اما این موجی که راه افتاده جالبه برام. اینکه روز به روز همه مون داریم می شیم فرندز که هاها قبول دارم شدیدن!

2) علی ظاهرن داره به اون پی نوشتی اشاره می کنه که یه لحظه نوشتم و بعد دیدم نچسب بود پاکش کردم. ارجاعی بود به س.ک.س اند سیتی جهت اطلاع عموم.

3) هومر جان فکر کنم ارجاع‌های فرهنگی در محبوب شدن یه سریال و حتی نحوه محبوب شدنش تاثیر داره. مثلن سیمپسونز پره از این نوع ارجاع ها به پاپ کالچر امریکایی که شاید مخاطب ایرونی همه اونها رو نگیره. در صورتی که فرندز از این گونه ارجاع‌ها خیلی کم داره. این می شه همون ظرایف تفاوت های فرهنگی و در جریان بودن یک فرهنگ و الخ. ایرونی امریکانشین هم ارجاع های برره ای ذو نمی گیره. یا مطمئنم مثلن شخص من خیلی از این نوع ارجاع‌ها رو در یک شو انگلیسی نمی گیرم و طبعن از دید یه انگلیسی خیلی هم بی سلیقه به نظر می‌آم.

4( سان جان هاها، ول سد!! این موج مزخرف "ریلیتی تی وی" چقدر راحت ملتی در امریکا و بعدش در اروپا و خاور دور و حتی همین خاورمیانه سرکار گذاشت. آخر ابتذال!

Blogger Once Again | 3:11 PM | Link   

اتفاقاً من هم تعریف اینفیمس رو زیاد شنیدم، اگر گیر آوردم، چشم :-)
بعد به توصیه قبلی شما مبنی بر دیدن سوپرانوز عمل کردیم، فعلاً که با یک قسمت دیدنش چیزی دستم نیامده. در مورد گزینه‌ی دوم هم باهات موافقم، این خنده‌ها و آه کشیدن‌های تماشاگران بعضی اوقات بدجوری روی اعصاب می‌ره، من هم اصلاً برای همین جذب این سریال شدم.

Anonymous Anonymous | 4:34 PM | Link   

من واقعا" متاسفم برای آنها که فکر میکنند فرندز رو بعد از نه بار دیدن خسته میشوند.من فقط دو جمله میگم
هیچ کدومتون به اندازه من سریال آمریکایی ندیدید
و وقتی میگم هیچکدومتون منظورم از سریالهای ده هشتاد تا دو هزار و هشته.

Anonymous Anonymous | 12:12 AM | Link   

   







  Feed

 Email

 April 2005
 May 2005
 July 2005
 August 2005
 September 2005
 October 2005
 March 2006
 April 2006
 May 2006
 June 2006
 July 2006
 September 2006
 October 2006
 November 2006
 December 2006
 January 2007
 February 2007
 March 2007
 April 2007
 May 2007
 June 2007
 July 2007
 August 2007
 September 2007
 October 2007
 November 2007
 December 2007
 January 2008
 February 2008
 March 2008
 May 2008
 June 2008
 July 2008
 August 2008
 September 2008
 October 2008
 November 2008
 December 2008
 May 2009
 June 2009
 September 2009
 October 2009
 November 2009
 December 2009
 January 2010
 February 2010
 March 2010
 April 2010
 May 2010
 June 2010
 July 2010
 August 2010
 September 2010
 October 2010
 February 2011
 March 2011
 April 2011
 January 2012
 May 2013
 October 2013
 January 2014
 February 2014
 March 2014
 April 2014
 June 2014
 August 2014
 December 2014
 January 2015
 March 2015
 April 2015
 May 2015
 June 2015
 
  Email: 2bareh[AT]gmail[DOT]com    

Powered by Blogger